Tuesday, October 2, 2012

myretina: Bajet 2013: Insentif Kepada Pengusaha Taska

myretina: Bajet 2013: Insentif Kepada Pengusaha Taska:


SMS:0127030669


Bajet 2013: Insentif Kepada Pengusaha Taska

Banyak bantuan yang diberikan kepada pengusaha tadika, taska dan yang sekutu dengannya dalam Bajet 2013. Jadi fikir-fikirkanlah kemudahan yang diberi untuk kanak-kanak dan juga yuran yang akan dikenakan.

Najib, yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan juga mencadangkan beberapa insentif untuk memastikan kanak-kanak mendapat penjagaan sempurna di samping membangunkan perkembangan minda yang positif.

Beliau berkata insentif itu termasuk geran pelancaran RM10,000 kepada Pusat Pendidikan Awal Pendidikan Kanak-Kanak (ECCE) swasta untuk membantu mereka membuka taska baharu yang berkualiti.

Kira-kira 1,000 pusat ECCE swasta baharu akan mendapat manfaat daripada insentif itu, katanya.

Najib berkata majikan juga akan diberikan potongan cukai dua kali ke atas elaun atau subsidi yang diberi kepada pekerja dan perbelanjaan penyelenggaraan kemudahan taska dan pusat jagaan kanak-kanak.

"Ketiga, pengecualian cukai pendapatan bagi tempoh lima tahun dan elaun bangunan industri pada kadar 10 peratus setahun diberi kepada pengusaha taska dan pusat jagaan kanak-kanak swasta.

"Keempat, pengecualian cukai pendapatan untuk tempoh lima tahun dan elaun bangunan industri pada kadar 10 peratus setahun diberikan kepada pengusaha prasekolah swasta," katanya.

Dalam Belanjawan 2013, PM tak umumkan bayaran khas kepada ibu bapa yang hantar anak-anak ke taska. Kot-kot dapat elaun RM 50 seorang setiap bulan bagi meringankan beban kos yuran taska yang tinggi. Tak pa tunggu tahun depan.


'via Blog this'

1 comment:

  1. Perkhidmatan Permohonan Kelulusan Permit daripada Pihak Berkuasa Tempatan boleh hubungi Tn.Halim/Saiful 0127030669 Johor Bahru
    www.planlulus.com

    ReplyDelete